În urmă cu vreo două săptămâni, sătmărenii au putut vedea circulând în Satu Mare un autobuz care venea poate dintr-un alt secol. Ulterior am aflat că este vorba de un autobuz hibrid pus la dispoziția Transurban de către compania Solaris Bus & Coach România, și care trebuia să circule timp de o săptămână pe străzile orașului. Acest autobuz urma să circule pe linia 2, care leagă Bulevardul Lucian Blaga de Piața Libertății, respectiv Cartierul 14 Mai. Apoi să circule pe mai multe trasee din municipiul Satu Mare, în perioada 9-15 septembrie.
Compania Solaris Bus & Coach România se afla într-un tur demonstrativ de promovare a noului model de autobuz hybrid -Solaris Urbino 12 Hybrid.
Autobuzul urma să circule pe mai multe trasee din municipiul Satu Mare, în perioada 9-15 septembrie. Aceasta a fost intenția. Dar de la intenție la fapte e cale lungă și cam foarte întortocheată. Să explicăm deoarece site-ul primăriei Satu Mare (de doi bani) nu ne dă niciun fel de explicații: Primăria Municipiului Satu Mare a câștigat un proiect european privind achizițio­narea a 20 de autobuze din fonduri europene.
Și aici vine demagogia:“Vom moderniza transportul public atât din fonduri europene, cât și din bugetul local. Avem în vedere modernizarea, cu fonduri europene, a parcului auto Transurban cu 20 de autobuze hibrid, iar în acest an vom achiziționa 5 autobuze noi diesel, Euro 6. În perioada imediat următoare începe procedurile de achiziție a unor autobuze hibrid care vor fi achiziționate din fonduri europene”, a declarat edilul municipiului Satu Mare, Kereskényi Gábor. Și ce s-a făcut de atunci?
Primăria împreună cu administratorul public pe care mai tot mereu îl menționează de parcă ar fi un supraom? Nimic! Cum modernizăm parcul auto atunci când din cele 20 de autobuze noi, primăria vrea 5 diesel 6? Autobuze diesel care se scot din circuitul european? Decât 5 diesel mai bine 2 electrice, ecologice și garantat, sătmărenii nu se vor supăra. Pentru a veni în sprijinul celor amintite, să vedem situația exactă din teren:
Situația actuală a parcului de vehicule(Transurban) cuprinde un număr de 53 de autovehicule de transport rutier de persoane, din care 49 sunt funcționale. Un număr de 4 autobuze sunt programate pentru casare, acestea având o vechime ce variază între 23 și 43 de ani! 57% din parcul rutier și-a depășit durata de exploatare.
Astfel, prin realizarea acestui studiu de oportunitate, se propune achizitionarea de autobuze hibride în număr de 15 bucăți autobuze hibride medii (cu trei uși) și a cinci bucăți autobuze hibride articulate (cu patru uși). (Aceasta este proiectul primăriei)
Înainte de toate, dorim să precizăm că nu suntem partizanii firnei din Polonia, suntem doar cetățeni care au proprietăți imobiliare și care locuiesc în perimetrul străzilor unde circulă aceste autobuze catastrofale de la Transurban și care ne distrug pro­prietățile și care dorim civi­lizație. (Protecția Mediului Satu Mare prin conducerea ei de a­ceeași culoare politică cu primăria nu are nimic de spus? Bine­înțeles nu! Ne batem în piept că suntem ,.Smart City” și vrem să avem autobuze diesel indifernt de clasa de poluare (a­mintim doar scandalul Volkswagen)?
Pentru buna informare a sătmărenilor prezentăm firma Solaris:
Solaris Bus & Coach este o companie europeană producătoare de mijloace de transport prezentă și pe piața din Romania. Autobuzul Urbino Hybrid, alături de autobuzul Urbino Electric, troleibuzele Trollino si autobuzul cu alimentare cu gaz Urbino CNG care întregește gama de vehicule ecologice Solaris.
Avantajele autobuzului hibrid față de autobuzul cu motorizare clasică sunt consumul semnificativ redus de combustibil și bineînțeles nivelul foarte redus de emisii de noxe și dioxid de carbon. Față de troleibuze și autobuzele electrice, autobuzul hibrid nu are nevoie de o in­frastructură de alimentare electric, fiind foarte ușor de integrat în parcurile auto existente.
De la lansarea sa în 1996, aproape 17 000 de vehicule au părăsit poarta fabricii în Bolechowo, lângă Poznań. Acestea conduc pe drumuri în 32 de țări. Viziunea și experiența proprietarilor companiei, împreună cu entuziasmul tinerilor membri ai echipajului, au dus la înființarea unei firme care este un trendsetter pentru industrie. Solaris este lider european în domeniul e-mobilității, oferind o gamă largă de autobuze pentru baterii. Noul Solaris Urbino 12 electric a fost numit “Autobuzul Anului 2017”.
Solaris a fost fondată de Solange și Krzysztof Olszewski, a căror dăruire și expertiză au făcut compania o companie de succes în industria europeană a autobuzelor. Înființată în 1996, compania a angajat inițial 36 de persoane. Astăzi, Solaris este un producător european de top al autobuzelor inovatoare și al vehiculelor feroviare urbane. În prezent, are 2 300 de persoane. Krzysztof Olszewski s-a născut în Wrocław. A studiat ingineria mecanică la Universitatea Tehnică din Varșovia. După ce a absolvit în 1976, Olszewski a lucrat pe cont propriu în industria tehnologiilor de transport El a trăit în Berlinul de Vest după evenimentele politice din decembrie 1981 și introducerea legii marțiale în Polonia, ceea ce a făcut imposibilă o întoarcere acasă. Din ianuarie 1982, a lucrat pentru producătorul german de autobuze Neoplan din Berlin, urcând rapid în rândul său pentru a deveni director de fabrică în 1985. În 1994, Olszewski sa întors în Polonia pentru a deschide o agenție independentă de vânzări Neoplan pentru piața poloneză. Doi ani mai târziu, Olszewski împreună cu soția sa, Solange, au deschis o fabrică de autobuze în Bolechowo lângă Poznań. În 1999 au introdus autobuzul urban Urbino, care a devenit piatra de temelie a succesului internațional al Solaris.
Producătorul polonez Solaris a livrat primul vehicul în România în 2002, acela fiind un troleibuz trimis la Bucureşti. De atunci şi până acum, Solaris a vândut aproape 200 de vehicule în România. Autobuze sub brandul Solaris au fost trimise de asemenea şi în Piteşti (70 de vehicule), Craiova (29), Baia Mare (28), Galaţi (14), Oradea (10).
Primele autobuze electrice care circulă în România, pe străzile din Cluj-Napoca, au primit ultima inspecţie pentru a fi livrate. Vehiculele Urbino 12 Electric sau fost pregătite de plecare în fabrica Solaris din Polonia, compania care a câştigat licitaţia privind furnizarea autobuzelor.
În prima fază, au fost livrate 11 autobuze, însă contractul a prevăzut un total de 30 de autobuze electrice pentru transportul public. Acestea au ajuns în România în luna mai. Preţul unui autobuz electric este de 500.000 de euro, astfel că primele 11 costă 5,5 milioane de euro. În iulie 2017, când a fost finalizată licitaţia, primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, spunea că finanţarea primelor 11 autobuze este asigurată din fonduri elveţiene.
Primăria din Cluj-Napoca este astfel prima din România care achiziţionează şi pune în circulaţie autobuze electrice. Vehiculele au o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wifi, cu camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi.
Acesta a fost doar un exemplu și atunci mă întreb de ce edilii împreună cu ,,marele
administrator public” vor să pună sub preș această problemă. Poate vor fi mai transparenți în comunicare și către mass-media care nu este aservită intereselor primăriei.
Andrei Ardeleanu