Se poate emite ordinul de începere a lucrărilor

După mulţi ani cu foarte multe promisiuni şi acţiuni foarte foarte puţine, centura de ocolire a municipiului Satu Mare pare să intre în linie dreaptă, adică să înceapă efectiv construcţia. Subiectul a fost unul cât se poate de electoral, nu a fost campanie electorală în care să nu fie promisă. Satu Mare a avut chiar un ministru al Transporturilor care părea ocupat de cu totul altceva decât de centura oraşului care l-a trimis în Parlament de mai multe ori. În cele din urmă, se pare că centura are finanţare, astfel că lucrările pot începe.

În cadrul ședinței din 19 septembrie, Guvernul României a aprobat hotărârea pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1084/2012 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții “Varianta de ocolire a municipiului Satu Mare”, județul Satu Mare. Practic, Executivul a alocat suma de 460.152.000 lei pentru primul an și  270.249.000 lei pentru cel de-al doilea an, bani ce vor fi folosiți pentru a fi construită centura Sătmarului.

Prefectul Radu Bud a declarat că finanțarea va fi asigurată de la bugetul de stat și urmează ca hotărârea să fie publicată în Monitorul Oficial. După publicarea acestei hotărâri poate fi semnat ordinul de începere a lucrărilor.

De altfel, prefectul, alături de președintele Consiliului Județean, Pataki Csaba, au făcut recent mai multe drumuri la București pentru a obține finanțarea realizării acestui obiectiv îndelung așteptat de sătmăreni.

Varianta de ocolire a municipiului Satu Mare are o lungime totală de 13,572 km din care drum cu două benzi 5,6 km,cu o lățime de 10 metri, iar drum cu patru benzi 7,972 km, cu o lățime de 18,5 metri. De asemenea, vor mai fi cosntruite două noduri rutiere precum și cinci poduri și pasaje. Investiția trebuie realizată în 12 luni de la începerea lucrărilor.

Traseul centurii municipiului Satu Mare începe din DN 19A și are o direcție S-N de la limita vestică a Parcului Industrial Sud Satu Mare, va trece pârâul Homorodul Vechi, calea ferată Oradea-Halmeu și se va intersecta cu DN19. Această intersecţie va fi amenajată denivelat cu un pasaj superior având lungimea de 63,00 m, inclusiv realizarea unei intersecţii la nivel. Varianta de ocolire traversează râul Someş cu un pod cu lungimea de 640,85 m (inclusiv viaductele de acces la pod) între digurile de apărare ale municipiului. După traversarea râului Someş, varianta de ocolire intersectează DN 19A unde va fi amenajată o intersecţie la nivel tip giraţie.

Lucrările vor fi executate de asocierea Itinera SPA – Collini Lavori SPA – Via Design SRL.

Hotărârea Guvernului României, prin care au fost alocaţi banii pentru centura de ocolire a municipiului Satu Mare a apărut în Monitorul Oficial.

Subiectul centurii de a fost abordat de toţi politicenii sătmăreni, fie că aveau treabă cu el sau nu. Cel mai mult s-a pozat fostul ministru Ovidiu Silaghi, dar şi fostul preşedinte al Consiliului Judeţean, Adrian Ştef. Ei au reuşit să aducă la Satu Mare importanţi membri ai guvernului, însă la modul concret nu prea au reuşit să facă foarte multe. Cu greu, anul trecut s-a semnat un contract de execuţie pentru centură, dar ordinul de începere nu a fost emis pentru că nu exista finanţarea. Centura trebuie finanţată din fonduri europene, dar nu a fost cine să se ocupe la modul concret de proiect, astfel că totul s-a tărăgănat.

Acum, se pare că şoseaua va primi finanţare de la bugetul de stat, ceea ce înseamnă că sunt şanse să înceapă construcţia. Rămâne de văzut totuşi, nu trebuie să uităm să în 11 decembrie alegem un alt parlament, şi mai trecem printr-o campanie electorală în care se vor face promisiuni.