Pe 8 ianuarie 2019 Primăria Satu Mare a demarat un sondaj on-line prin care dorește să afle ce părere au și cât de mulțumiți sunt sătmărenii de activitatea primăriei Satu Mare pe toată perioada anului 2018. Demersul în sine este de apreciat, însă se pune întrebarea: când dorești să afli părerea cetățe­nilor orașului Satu Mare, te limitezi numai la o categorie de cetățeni care au cât de cât cunoș­tințe IT? Părerea celorlalți cetățeni nu mai contează?
Iată textul sondajului eleborat de Primăria Satu Mare însă numai on-line:
,,Stimați cetățeni, ne propunem pe această cale să aflăm cum apre­ciați activitatea desfășurată de Primăria Municipiului Satu Mare în anul 2018, iar pentru fundamentarea deciziilor în 2019 aștep­tăm cerințele, sugestiile, propunerile dumneavoastră, pe care vă in­vi­tăm să le exprimați completând formularul de mai jos. Rezultatele acestui studiu vor fi utilizate pentru a creşte calitatea serviciilor oferite către locuitori şi, implicit, satisfacţia dum­nea­voas­tră faţă de aceste servicii. Opiniile dumneavoastră sunt foarte importante pentru noi, iar din acest motiv vă rugăm să ne oferiţi răspunsuri cât mai obiective. Vă mulțumim pentru inte­resul acordat demersului nostru!”
Înainte să intrăm în fondul problemei, trebuie menționat că accesul la sit-ul Primăriei Satu Mare este unul foarte greoi, necesitând cunoștințe minime de IT!
Dacă Primăria Satu Mare nu știe, atunci spunem noi:
Satu Mare este un oraș conservator, cu foarte mulți cetățeni în vârstă și cu tineret plecat în străinătate. Atunci la cine apelează Primăria Satu Mare în acest sondaj? Vă spunem noi! La aparatul stufos al instituților de stat cu venituri de trei -patru ori mai mari decît muncitorul sufocat de impozite și taxe.
Cum putem aprecia acest sondaj de la Primăria Satu Mare?
Simplu! Primarul a avut o ,,revelație” după sărbătorile de iarnă și a dorit să se laude cu rezultatele obținute în anul 2018.
Da, au fost rezultate notabile, dar cetățenii au avut de suferit din cauza proastei organizări a multor șantiere în același timp! Când ai închis un sfert de oraș de seară până dimineața și fără să atenționezi locuitorii, cum se numește?
Vorbim aici: de reabilitarea străziilor G. Georgescu împreu­nă cu toate străzile adiacente acestui tronson (au fost multe de străzi) și care a durat mai bine de 6 luni! Și lista poate continua: Str. Barițiu și adiacentele, cu toată infrastructura, Zona Piața Mică (care nici azi nu este terminată},Blocăm o piață de alimente necesară populației, care nu dorește să meargă la super-marketuri. Și colac peste pupăză: Primăria renovează în același timp și Piața de alimente nr.1 de pe Martirilor Deportați!
Toate aceste dezechilibre ar intra în sarcina menegerului Maskulik. După toate aceste aprecieri în concordanță cu pă­rerea cititorilor noștrii, vom mer­ge punctual și vom analiza întrebările priimăriei,

1. Cum apreciați, în general, mersul lucrurilor în oraș în anul 2018?

Satu Mare se dezvoltă!

Răspuns:
Da, se vede o îmbunătățire a lucrurilor în oraș. Dar cu sprijinul tacit al locuitorilor! care au îndurat și au plătit din buzunar aceste acțiuni ,,hei-rupiste” ale primăriei (.costuri în plus pentru carburanți,impozite majorate la maximul legal)

2. Pe o scală de la 1 la 10 (1 = foarte slab / 10 = foarte bine), acordaţi o notă pentru activitatea desfăşurată în 2018 de Primărie și de instituțiile subordonate:
Nu putem aprecia activitatea ca una super-fantastică și bună și să dăm un calificativ între 6 și 7. Singura instituție care merită să fie menționată , chiar dacă este în parteneriat cu Primăria Satu Mare este Apaserv Satu Mare. Este singura entitate care are un management sănătos și care din punct de vedere al contribualui își face treraba.

Ordinea şi siguranţa publică:
Poliția Locală are angajați cu o pregătire precară ,mai ales cei trimiși pe străzi și care a primit pe deasupra și atribuțiuni legate de circulație și vin la solicitările omului care se vede blocat de un ,,șofer”care blochează mașina, celui în drept Polițistul Local mai are tupeul să-l întrebe pe cel blocat: Și ce vreți să-i fac? Să-l amendez?

Transportul public: Este bine, dar e loc de și mai bine.
Iluminatul public; Dezastru de mulți ani. Acum un an primarul a anunțat că va face tot posibilul să schimbe becurile din sistemul de iluminat public cu becuri LED. Și ce a făcut? Pauză!Se putea face o economie la costuri Pentru exemplificare: Un bec de 100W, se poate înlocui cu un bec Led de aceeași putere de 100wați , dar cu un consum de energie de 4 ori mai mic! Noi în continuare avem iluminatul stradal cu consumatori mari de energie și care afectează bugetul local.

Spaţiile verzi: este o tendință de a se mări această suprafață dar care merge în pas de melc. Anunțate mari proiecte am văzut doar pe machete-o realizare bună a machetei parcului central.

Salubritatea: Aici nu avem niciun dubiu! Este firma de casă a primăriei. Atâta vreme cât nu se permite accesul altor firme de salubritate în Satu Mare, Flo­risalul, va tăia și spânzura după bunul său plac.

Asistenţa socială
Cu angajați puși politic ce performanțe putem avea ,ei la biroul călduț iar cazurile sociale afară ,în teren

Cultura şi evenimentele locale (Bani aruncați în vânt)
Sunt instituții aflate în subordinea Primăriei și care se rezumă în a nu face nimic până în momentul în care primesc un ,,bobârnac” peste cap, bineînțeles tot de la primărie. După care fac un mic exces de zel, și așteaptă salariile chiar și de 3 ori mai mari față de angajatul din privat. Ca exemplu pozitiv, vedeți ce activități culturale au primările din Negrești-Oaș și Carei. Cer și pămțnt! Au finanțări mai mari ca Satu Mare?

3. Care considerați că au fost cele mai importante realizări din 2018?
Dintre multele proiecte pro­mise în 2017 ,prea puține s-au realizat în 2018 .S-a pornit cu greu centura de ocolire dar e departe de capăt iar cel de-al treilea pod ,anunțat din primăvară abia acum a ajuns în licitație .Casa care se dărîmă-așa i-a rămas numele -de pe Ștefan cel Mare ,s-a anunțat îceperea lucrărilor de peste un an și s-a reușit un acoperiș .S-a anunțat începerea lucrărilor la DACIA în primă­vară ,și-o să mai treacă o primăvară ?-sau se așteaptă fonduri de la noi? Avem și obiective îndeplinite avem Shopping City la Satu Mare .dar asta e realizarea NEPI ,primăria nu și-a făcut tema -Pasarela peste Someș o vom vedea …La anu’ și la mulți ani. Acum Primăria dorește să obțină fomduri europeene la acest proiect. Dar când tu, primărie ai semnat un contract cu acest concern, nu era niciun proiect în care Primăria Satu Mare s-ar fi angajat să realizeze pasarela ! Era în atribuțiile NEPI! – așa s-a anunțat
La capitolul realizări, avem atâtea sensuri giratorii, că un vizitator nou în Satu Mare se îmbatăde cap! Îar la capitolul superrmaketuri, cred că am depășit de mult Europa!
Primăria dă autorizații pentru orice firmă străină, însă s-a gândit că populația acestui oraș e prea mică pentru această avalan­șă de hipermaketuri .
Din punctul de vedere a primăriei, acest lucru este benefic orașului ca urmare a taxelor încasate de la aceste firme și ca o oportunitate de noi locuti de muncă. Bineînțeles la salar mi­nim pe economie. Ce fac aceste supra-giganți ai economiei Europene? Pune muncitorul ro­mân să lucreze 10-12 ore dar, plătește cu 8 ore!
Dar, dacă aveți atâtea beneficii în urma colectării de taxe și impozite de la acești mari contribuabili, de ce majorați taxele de parcare, impozitele locale, taxele enorme pentru a ocupa un spațiu al chioșcurilor de ziare (punct nevralgic pentru pri­mărie, care vrea presă numai on-line). Vă spun de ce ! Pentru a avea resurse financiare pebtru salarile stufoase ale angajaților din subordinea primăriei, în frunte cu primarul.
Mergem direct la punctul 5, unde vine măciuca, adică primăria vrea să știe cine ești, ce canale de informare ai, de unde știi tu toate, adică este un fel de poliție politică accesată de primar și primăria Satu Mare prin managerul ,,supraom” Maskulik Csaba, în umbra căruia se ascunde ,,supermenul” Kereskenyi Gabor.
În final, Cum poate primăria orașului , să ceară un punct de vedere obiectiv asupra realizărilor și a nerealizărilor primăriei nu­mai on-line, fără să ceară părerea și celor care se infor­mează din publicațiile tipărite. Aceștia din urmă reprezintă masa pre­pon­derentă la plata taxelor către Primărie.
A.Ardeleanu