Întrucât am intrat în lumea aşa zisă vestică civilizată şi totodată am evoluat prin a nu ne mai deplasa prin mai multe magazine ca să efectuăm cumpărături ale diverselor produse alimentare, există şi în România o diversitate de supermarketuri în care putem să cumpărăm atât produse de panificaţie, legume, fructe, etc, cât şi zarzavaturi in acelasi loc.  În toamna anului trecut pe raza Mun. Satu Mare lanţul de magazine supermarket ,,PROFI” a deschis un asemenea magazin şi în cart. Micro 16, pe str. Brânduşa din Mun. Satu Mare. Nimic rău în acest fapt, mai ales că deserveşte un cartier populat din Mun. Satu Mare, al cărui locuitori efectuează frecvent cumpărături de diverse produse alimentare în acest magazin. Problema este că  uneori angajaţii acestui magazin acţionează în detrimentul cumpărătorilor. Un asemenea aspect negativ vom descrie în rândurile ce urmează.
În după amiază zilei de 19.03. 2015, în jurul orei 17,30, cetăţeanul S.D. împreună cu soţia, locuitori al  Mun. Satu Mare, s-au dus la supermarketul ,,PROFI” din cart. Micro 16, pentru a cumpăra nişte zarzavaturi. Aceştia au luat coşul precum se procedează, s-au autoservit de la standurile cu zarzavaturi, ambalând fiecare produs separat în pungi de nylon, cântărindu-le la cântarul electronic, tastând pentru fiecare codul corespunzător şi au sigilat fiecare pungă, lipind etichetele emise de cântarul electronic, după care S.D. s-a prezentat la casa de marcat. Casierul de serviciu K. Tiberiu a scanat în parte produsele ambalate iar la produsul ,,pastarnac” a comentat că nu este bine lipită eticheta ca să  se poată scana, pentru care a implementat manual la produsul pastarnac.  După aceasta cumpărătorul S.D. i-a înmânat o bancnotă de 10 lei, iar casierul i-a dat bonul fiscal şi un rest de 10 bani. Cumpărătorul a ieşti din magazin împreună cu soţia dar a aruncat bonul fiscal în coşul de gunoi din exteriorul magazinului, în partea dreapta de la ieşire.  În drum spre locuinta cei doi au făcut nişte calcule şi au dedus că întrucât a cumpărat doar 2 morcovi, o gulie mică, 2 cepe mici, un pastarnac de mărime medie şi o ţelină mărime mică, suma cu care s-a taxat este prea mare.  Au verificat produsele cumpărate făcând suma preţurilor de pe etichetele pungilor cu zarzavaturi, emise de cantar, constatând că suma totală trebuia să fie 5,20 lei dar a fost taxat cu 9,90 lei.  Pentru aceasta S.D. s-a reîntors la magazin şi i-a adus la cunoştinţă casierului că a fost suprataxat. Casierul K. Tiberiu i-a zis că ţine minte suma de 9,90 lei pe care a plătit-o. Cumpărătorul a solicitat să facă împreună totalul după sumele de pe produsele pe care le avea asupra sa, dar casierul a refuzat si s-a motivat că el nu a greşit nimic, că doar magazinul este dotat cu camere video care au filmat că el şi-a făcut treaba şi a refuzat să rezolve problema amiabil inclusiv pe motivul căci cumpărătorul nu are bonul fiscal.

002a

Chiar în lipsa bonului fiscal casierul putea să rezolve amiabil problema verificând pentru conformitate atât dublura bonului fiscal emis, al cărei dubluri se află pe banda de hârtie care rămâne în casă de marcat şi care se ţine de către societate o perioada de 5 ani, cât şi în serverul electronic central al magazinului, cu care sunt dotate asemenea magazine în care clienţii îşi cântăresc singuri produsele iar la casă sunt scanate electronic, dar cumpărătorul a fost ,,trimis la plimbare”, pe motiv că nu are timp de el, nesolicitandu-si nici şeful de tură să rezolve amiabil problema.  Simţindu-se ofensat, cumpărătorul a ieşit din magazin şi s-a apucat să caute în coşul de gunoi unde a aruncat bonul fiscal când a ieşit din magazin. În timp ce caută bonul fiscal prin coşul de gunoi, din interiorul magazinului era privit cu dispreţ de către un tânăr care avea atârnat de gât un ecuson al magazinului ,,PROFI”. După o căutare asiduă acesta a găsit bonul fiscal şi a reintrat în magazin anunţând acest fapt, constatand ca la produsul ,,pastarnac” care a fost implementat manual in loc de 0,52 lei cat a emis casa de marcat pe bon era 5,22 lei. Dupa revenirea in magazin a fost abordat de tânărul care îl privea din interior in timp ce scotocea in cosul de gunoi, care s-a prezentat a fi şeful de tură, propunându-i să îi restituie diferenţa de bani cu care a fost taxat în plus, dar cumpărătorul l-a întrebat de ce nu a intervenit în timp ce caută în gunoi că doar l-a văzut, numai că aşa zisul şef de tură printr-un comportament sfidător ia zis că nu credea că o să găsească bonul fiscal în coşul de gunoi. Ca urmare simţindu-se a treia oară umilit, cumpărătorul s-a interesat de numele casierului, după care a plecat. În ziua următoare în jurul amiezii cumpărătorul nostru s-a prezentat la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului unde a depus, o plângere pentru fapta de  înşelăciune împotriva unei persoane prin acte de comerţ, iar  ca probe, xerocopia bonului fiscal emis de la magazinul ,,PROFI” şi produsele cumpărate, ambalate în ambalajul din magazin, în vederea confruntării preţurilor cu suma de pe bonul fiscal.  Întrucât ziua depunerii plângerii era vineri, în ziua de luni inspectorii de la protecţia consumatorului s-au prezentat la magazinul ,,PROFI” din cartierul Micro 16, al Mun. Satu Mare, pentru a lua măsurile legale ce se impun în asemenea cazuri, numai că şefa de magazin fiind plecată din localitate în aceea zi aceştia au lăsat o invitatie ca ea să se prezinte în data de 27.03.2015 la sediul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Satu Mare, unde pentru încălcarea Legii 363/2007, republicată în Legea 33/2015, în calitate de responsabil şef de magazin riscă ca şi măsură legală să fie sancţionată contraventional cu amendă cuprinsă între 5000 şi 10000 lei.
Poate că nici suma de bani reţinută în plus nu ar fi fost un motiv atât de revoltător pe cât a fost comportamentul angajaţilor de la magazinul ,,PROFI” din cart. Micro 16 aflaţi în serviciu la aceea ora.
Totodată pe această cale  capacitam cetăţenii ca în cazul în care constată că li s-au încălcat drepturile de cumpărători în vreun act de comerţ, să nu pregete a solicita să le fie respectate aceste drepturi.
DORU POPA