Ţepe cu abonamente la telefonie, carne tocată cu pene, reclamate la Protecţia Consumatorului

Comerţul din Satu Mare se confruntă cu probleme serioase. Comercianţii parcă fac orice să încaseze bani de la persoane, chiar să-i păcălească. Piaţa este invadată de produse chinezeşti care câştigă teren pentru că sunt mai ieftine. În servicii, lucrurile stau la fel, aşa zisi specialişti, indiferent de domeniul în care activează, învaţă meserie pe banii şi materialele clienţilor. Seriozitatea este un alt aspect la care aceştia nu excelează. În plus, apar înşelătoriile fără număr. De exemplu la un magazin de pe Careiului există şi astăzi o un raft pe care scrie mare “Totul la 20 de lei”, însă la casă ai surpriza să descoperi că unele costă şi 170 de lei. Întrebaţi cum e posibil aşa ceva, angajaţii zâmbesc şi spun că aşa li se cere de la centru.

 

Peste 100 de reclamaţii la firmele de telefonie

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Satu Mare a primit în cursul anului trecut peste 100 de reclamaţii despre modificarea preţurilor la abonamentele de telefonie. Cei mai mulţi reclamanţi sunt persoane vârstnice de la ţară, care sunt păcălite prin telefon că primesc un telefon nou, mai performant, însă fără a li se spune pe înţelesul lor şi despre noile tarife.

Şefa CJPC Satu Mare, Maria Pinter, a prezentat un scurt bilanţ al instituţiei pe anul 2015, arătând că au fost peste 100 de sesizări cu privire la actele adiţionale la contractele de telefonie. Ea a explicat că persoane tinere plătite în part time sună de la un call center pentru a oferi abonaților companiilor telefoane noi, însă cu această modificare sunt crescute și prețurile. În general cei care acceptă noile condiții sunt persoanele vârstnice din mediul rural, care acceptă noul telefon. Ulterior, un curier le duce acestora telefonul mobil și îi pune să semneze, în clauzele contractule fiind trecute şi celelalte modificări de tarife.

Maria Pitner atrage atenţia tuturor cetățenilor să citească foarte bine înainte de a semna. Actele adiţionale pot fi anulate în termen de 14 zile de la semnare, însă de multe ori persoanele respective află de noile tarife doar când primesc următoarele facturi, astfel că este prea târziu.

 

Amenzi de aproape 2 milioane lei 

Pene și cotoare de pene în carne tocată de pui, fire de păr în cutia de cereale Fitness, pâine cu mucegai, carne urât mirositoare și vodcă cu sedimente depuse, sunt câteva din neregulile constatate de către sătmăreni și reclamate în anul 2015, la OPC Satu Mare. Inspectorii au aplicat amenzi de aproape 2.000.000 de lei.

Conform bilanțului, în cursul anului trecut, inspectorii OPC au controlat produse în valoare de 2.879.518 lei, la 803 operatori economici, și s-au dispus măsuri de oprire temporară de la comercializare a unor produse în valoare de 396.205,95 lei. Totodată, comisarii au oprit definitiv de la comercializare produse în valoare de 91.612 lei și au aplicat sancțiuni contravenționale cu avertisment și amenzi în valoare de 1.951.150 lei.

Din totalul de 565 reclamații depuse la CJPC Satu Mare, în anul 2015, au fost cercetate și soluționate anul trecut un număr de 439 de documente, dintre care 334 au fost rezolvate în mod amiabil în favoarea consumatorilor, 75 s-au dovedit a fi neîntemeiate și 30 nesoluționabile, 84 au fost redirecționate la alte instituții, 24 clasate, cinci retrase și 13 sunt în curs de cercetare.

Pe produse și servicii alimentare s-au înregistrat 48 de reclamații și s-au soluționat 48 din care (33 au fost soluționate în favoarea consumatorilor, 11 neintemeiate, 2 nesoluționabile), una fiind redirecționată la o altă instituție publică.

Printre reclamațiile făcute de sătmăreni se numără: produse cu termen DDM expirată (Toortitzi mixt cu semințe, Pufuleți Gusto, Bere cu Lămâie, cașcaval afumat ), corpuri străine (fir de păr) în cereale Fitness, pene și cotoare de pene în carne tocată  de pui, carne mușchiuleț de porc – neconform calitativ  și urât mirositor, șunca  de casa afumată și pâine cu mucegai, vodcă cu sedimente depuse, iaurt bombat și fermentat. Prețuri diferite la raft /casa de marcat ( la Crema tartinabilă, cartofi, ceai  lipton, pâine).

Comportament incorect – Nu s-a oferit restul la casa, nu i-au mai fost vândute produsele dacă la casa n-au avut rest la 100 lei sau 200 lei. Diferențe între cantitatea netă de pe etichetă și cantitatea efectivă după cântărire (Mezeluri Kaiser).

În anul 2015, au fost depuse sesizări privind facturarea consumului de apă potabilă și canal, facturare energie electrică, deconectare E.On gaz, servicii curierat, tâmplărie PVC, servicii igienă în camere de hotel, servicii închiriere apartamente, servicii foto modeling pentru copii, servicii reparații auto, servicii proiectare design interior, servicii transport călători, servicii construcții reparații consolidări clădiri, etc.

De asemenea, au fost înregistrate 55 de reclamații pe produse și servicii financiare, fiind  semnalate următoarele aspecte:

-Contracte de credit –Comisioane de urmărire riscuri, dobânzi revizubile semestrial, Marja la dobânda majorată abuziv, comisioane de administrare credit sau cont curent.

– Notificare eronată la Biroul de Credit, ca rău platnici

– Produse bancare, carduri  de credit cu comisioane abuzive, Servicii  Western  Union, neonorare ridicări sume ATM, ASV Bancomate, Executări silite.