Paradox. În vreme ce la Petea se stă cu orele

Paradoxal dar posibil în România. Autorităţile au amenajat trei noi drumuri între România şi Ungaria, pe raza judeţului Satu Mare, care sunt finalizate de ani buni, dar nu sunt folosite. În contextul aderării României la Schengen a fost pregătită infrastructura, doar că după problemele cu imigranţii lucrurile s-au complicat.Chiar şi în aceste condiţii în judeţul Satu Mare au fost deschise trei noi puncte temporare de trecere a frontierei. Din păcate însă, aceste puncte nu funcţionează când ar fi mare nevoie de ele. Astfel, investiţiile respective par, deocamdată, inutile.

Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră a introdus, începând cu 7 aprilie, controale sistematice la graniţele României, constând în verificarea documentelor de călătorie şi consultarea bazelor de date relevante cu privire la toate persoanele. es din ţară

Verificările vin ca urmare a intrării în vigoare a Regulamentului 458/2017 de modificare a Codului Frontierelor Schengen (Regulamentul 399/2016), adoptat de către Parlamentul European şi Consiliul Europei. Astfel, autorităţile de control la frontieră din statele Uniunii Europene, inclusiv Poliţia de Frontieră Română, vor face, începând cu data de 07 aprilie, verificări sistematice la intrarea şi ieşirea de pe teritoriul statelor membre.

“Acestea constau în verificarea documentelor de călătorie şi consultarea bazelor de date relevante cu privire la toate persoanele, inclusiv cele care beneficiază de dreptul la liberă circulaţie în temeiul dreptului UE (şi anume cetăţenii UE şi membrii familiilor lor care nu sunt cetăţeni ai UE) atât pe sensul de intrare, cât şi pe cel de ieşire din ţară. Bazele de date în care se vor efectua verificări includ Sistemul de Informaţii Schengen (SIS), baza de date a Interpolului privind documentele de călătorie furate şi pierdute (SLTD), precum şi bazele de date naţionale. Verificările permit statelor membre să se asigure că persoanele respective nu reprezintă o ameninţare pentru ordinea publică, securitatea internă sau sănătatea publică, în scopul îmbunătăţirii securităţii Uniunii Europene şi a cetăţenilor acesteia. Această obligaţie se aplică pentru toate frontierele externe (aeriene, maritime şi terestre), atât la intrare, cât şi la ieşire, precum şi pentru frontierele interne ale statelor membre pentru care nu s-a luat încă decizia privind eliminarea controalelor la frontierele lor interne”, transmite Poliţia de Frontieră.

În aceste condiţii toată lumea se aştepta la creşterea timpilor de aşteptare pentru efectuarea formalităţilor de frontieră, în punctele de frontieră rutiere, dar şi pentru controlul pe aeroporturile internaţionale.

“La frontierele interne, în baza acordurilor bilaterale şi a reglementărilor europene, controlul de frontiera se efectuează, în comun, cu autorităţile de frontieră ale statelor vecine. Poliţia de Frontieră Română alocă personal pentru acoperirea tuturor liniilor de control în punctele de trecere a frontierei cu Ungaria şi Bulgaria, însă numărul de linii care pot fi deschise este limitat de numărul de poliţişti alocaţi de către Politia Ungara, respectiv Politia de Frontiera Bulgară. În baza protocoalelor bilaterale, P.F.R. poate deschide doar liniile de control care sunt asigurate cu personal de autorităţile menţionate”, mai informează poliţiştii.

În prezent, comparativ cu anii 2001-2002, traficul de pasageri a crescut cu peste 280%, iar cel al mijloacelor de transport cu peste 300%, capacitatea fiind limitată de numărul tonetelor de control dispuse pe fiecare sens de trecere a frontierei (aliniamentul intrare / aliniamentul ieşire).

 

 

 

Dezastru la Petea: TIR-urile stau 500 de minute

În vama Petea este un adevărat dezastru. TIR-urile aveau de aşteptat şi câte 500 de minute pe sensul de ieşire din ţară. Au fost probleme serioase, în perioada sărbătorilor,şi la autoturisme, şi aici fiind cozi de kilometri. Unii oameni au stat mai bine de două ore.

În tot acest timp, nimeni nu a făcut nimic.

Singurul care s-a adresat conducerii ministeurlui Afacerilor Interne a fost deputatul UDMR de Satu Mare, Lóránd Magyar.

“Este inacceptabil ca din cauza controlului crescut să constrângem oamenii să aștepte ore lungi la ieșirea sau intrarea în țara în timp ce s-au deschis încă trei puncte de trecere noi pe lângă cele două existente, așteaptă doar să fie abilitate.”-și-a exprimat nemulțumirea deputatul Lóránd Magyar, adresându-se ministrului de interne. Deputatul așteaptă răspunsuri la următoarele întrebări, în numele locuitorilor județului Satu Mare:

Cum doriți să soluționați traficul intens și aglomerată formată la trecerile Petea-Csengersima și Urziceni-Vállaj?

Dacă considerați a o fi o soluție optimă definitivarea celor trei treceri Bercu-Garbolc, Peleș-Zajta și Horea-Ömböly, care în momentul de față funcționează cu caracter temporar?

„Județul Satu Mare este unul dintre cele patru județe frontiere care permit circulația oamenilor și a mărfii deopotrivă către și din zona Schengen. Cei care trăim aici ne-am obișnuit deja că trecerile de frontieră sunt aproape imposibile în anumite perioade pentru că, fie la intrare, fie la ieșire, fluxul de oameni care se întorc ocazional în țară și apoi pleacă, respectiv transferul de aeroport reduce la minim viteza de trecere. După ce s-a introdus noul protocol de verificare, timpul de așteptare a crescut la o durată de mai multe ore. Acest fapt înseamnă o problemă mai ales celor care sunt nevoiți să treacă granița în fiecare zi, făcând naveta între locul de muncă și acasă. Firmele de transport civil întâmpină aceeași problemă, fiind nevoite să aștepte cu 1-2 ore mai mult decât înainte, iar această situație poate cauza disconfort, ba chiar și daune materiale” –  a explicat deputatul Lóránd Magyar în scrisoarea adresată ministrului de interne în care a expus și o soluție alternativă la această problemă, arătând că există deja treceri de frontieră temporare.

Se știe că s-au deschis recent în județul Satu Mare încă trei puncte de frontieră pe lângă cele două existente. Drumurile aferente celor trei noi treceri de frontieră au putut fi modernizate mulțumită programului de colaborare transfrontalieră româno-maghiară. Două porțiuni au fost executate de Consiliul Județean Satu Mare, iar al treilea a fost implementată de comuna Lazuri.

Dacă ne uităm strict la cifre, putem conclude că: Distanța dintre cei care locuiesc în zona localităților Bercu și Garbolc s-a redus de la 43 km la numai 3 km. Numărul persoanelor afectate se ridică la peste 11 mii, iar numărul localităților mai puțin izolate a crescut de la zero la 17, datorită accesului rutier simplificat. Distanța dintre cei care locuiesc în zona localităților Peleș și Zajta s-a redus de la 22,6 km la numai 6,6 km. Numărul persoanelor afectate se ridică la peste 11 mii, datorită accesului rutier simplificat. Distanța dintre cei care locuiesc în zona localităților Sanislău și Ömböly s-a redus de la 67 km la numai 11 km. Numărul persoanelor afectate se ridică la 18 mii, iar numărul localităților mai puțin izolate a crescut la 15, datorită accesului rutier simplificat.