O țuică de lux produsă în județul Satu Mare se vinde destul de bine pe plan internațional, inclusiv în Japonia, unde poate fi întâlnită chiar și în cluburi, scrie Agerpres. Producătorul Silviu Zetea nu vrea să dezvăluie secretul țuicii, dar spune, cu o oarecare mândrie, că unele ediții ale licorii magice pe care o produce poate ajunge la prețuri amețitoare, semn că este apreciată de către cei dispuși să scoată sume serioase de bani din buzunar.

Silviu Zetea este cel mai cunoscut producător de tărie din județul Satu Mare. El fierbe pălincă de 40 de ani, în propria pălincie din comuna Medieșu Aurit (unde a ajuns primar), a învățat meserie de la tatăl său, iar după Revoluție a început să construiască un brand, reușind să câștige mai multe concursuri, inclusiv Medalia de Argint la Concursul Mondial din Bruxelles din anul 2001.

“Este știut faptul că dintr-un producător tradițional am făcut o afacere considerată creatoare de brand de lux și mă gândesc la faptul că am reușit ca pălinca, țuica, rachiul, vinarsul, lichiorul să devină produse recunoscute pe piața mondială, exportate în Japonia, pe piața europeană, fiind singurul produs protejat pe piața europeană sub nume propriu, acela pe care-l port eu”, a declarat Silviu Zetea, pentru AGERPRES.

Acum el nu produce doar ediții de lux, ci și premium, superpremium sau exclusiviste, punând un mare accent și pe partea de prezentare a pălincii, pe lângă gust. Astfel, pălinca lui este făcută de multe ori cadou cu ocazia unor delegații oficiale, chiar și la nivel înalt.

“Am trecut pe partea exclusivistă, pe partea de unicate, din ce în ce mai mult de comandă. N-o să vă spun valori că o să vă sperii, dar sunt prețuri de neînchipuit care se pot obține pe cantități infime. De exemplu, poți să ai o sticlă de o jumătate de litru sau de un litru la valori pe care unii nu le pot gândi, dar nu atât pe conținutul alcoolic, oricât ar fi el de extraordinar, de moleculă cu moleculă, ci și datorită caracterului reprezentativ, exclusivist”, a mai spus Zetea.
De-a lungul timpului, Zetea și-a dezvoltat mai multe sortimente, dar principală a rămas țuica.

“În partea de lux avem la bază țuica. Când spunem țuică ne referim la un distilat exclusiv din prune. A spune am o țuică de prune e un pleonasm. Pe parcurs am dezvoltat și alte produse. Orice produs pe care îl faci trebuie să aibă o încadrare tarifară, un cod de acciză, de taxare, prevăzut de legislație. Eu am șase produse, țuică, pălincă de Ardeal, pălincă de Medieșu Aurit, pălincă Crai Nou, pălincă de pere, lichior Silvoriu”, a precizat producătorul.

Una dintre specialități este pălinca din cireșe amare, pusă în ambalaje confecționate chiar de fondator.

“De exemplu, pălinca Crai Nou are la bază cireșe amare vechi de 10 ani într-un ambalaj extrem de deosebit, lucrat manufacturier de către mine, nu de către angajați. Atunci valoarea acestor produse este dată chiar pentru că le creează fondatorul”, a mai spus Zetea.
Despre țuica produsă de el se știe că are o aromă ușor diferită față de restul pălincilor. Orice cunoscător care o gustă o poate recunoaște imediat.

El produce pălinca în cazane tradiționale așezate pe foc direct, după un procedeu care respectă metoda tradițională, însă ușor îmbunătățit, lucru care îi dă o aromă aparte. Celelalte detalii care dau aroma aparte sunt ținute la secret.

“Produsele de calitate super premium au și un regim mai altfel de a obține conținutul. Nu vreau să intru în profunzime fiindcă intrăm în secretul producătorului. Sunt produse pe care le-am creat cu toate condițiile legale, în cadrul adecvat, dar pe care nu le-am pus în comerț. Acelea sunt exclusiviste, care nu intră în rețeaua comercială. Din start au altă valoare. Ele sunt pentru vânzare dacă au altă valoare. Concluzia este că aceste produse exclusiviste poți să le asemeni cu tablourile pentru colecționari, pentru cei care știu să aprecieze partea de suflet sau de contribuție a celui care a pus mâna pe el”, a conchis producătorul.
În semn de apreciere față de munca tatălui său, Zetea Valer, care a reușit cu greu să-și păstreze pălincia în vremea regimului comunist, pe unele sticle apare acum portretul acestuia.

Pălincia a fost amenajată chiar în scop turistic, astfel grupurile de vizitatori pot vedea tehnologia folosită, modul de ambalare și sticlele de pălincă, încă de la primele etichete.