Renault Kadjar, cel mai nou model al constructorului francez, prezentat în cadrul Salonului Auto de la Geneva, a fost proiectat de românul Victor Sfiazof, un designer care lucrează de peste 7 ani pentru grupul Renault.

Victor Sfiazof deţine funcţia de senior exterior designer în cadrul centrului de design al Renault de la Bucureşti din ianuarie 2008. El este din Satu Mare şi a urmat cursurile Universităţii de Artă şi Design I. Andreescu din Cluj-Napoca.

„Centrul de design de la Bucureşti este unul foarte di­na­mic şi se află sub directa îndrumare a lui Laurens van den Acker (designerul-şef al Renault – n.red.). Atunci când se lan­sează un nou proiect începe o competiţie între centrele de de­sign ale Renault, competiţie la care participă şi centrul din Ro­mânia. Concursul pentru Kadjar a fost câştigat de un ro­mân foarte talentat, iar acum l-am angajat şi pe fratele său“, a spus, citat de zf.ro, Jean Christophe Kugler, directorul general al Renault pen­tru Regiunea Eurasia, din care fac parte România şi Rusia.

Un alt proiect câştigat de Victor Sfiazof este cel pentru Alpine Vision Gran Turismo, un supercar proiectat exclusiv pentru jocul video Granturismo 6 pentru Playstation. Pentru acest proiect a concurat alături de alţi 14 designeri ai Renault.

În cazul proiectului Kadjar este pentru prima dată când centrul de la Bucureşti proiectează designul exterior al unui model Renault, altul în afară de cele proiectate pe platforma Logan. Până acum designerii români se mai ocupau de designul interior sau de tapiţerii.

Renault are șase studiouri de design în lume, unul dintre ele fiind la București. Pentru fiecare viitor model sunt organizate concursuri de design între studiouri, iar pentru cel mai nou model, Kadjar, Bucureștiul a avut un rol esențial, atât la designul exterior, cât și prin faptul că schița câștigătoare îi aparține unui român.

„Kadjar este un proiect internațional, dar s-a lucrat la masină și din București, totul fiind coordonat de Technocenter Paris. Schița care a fost aleasă ințial a fost creată de un român și am lucrat mult pe ea în studio în colaborare cu Technocentre și cu ingineria Nissan”, a spus pentru HotNews, șeful centrului de design Renault din București, Jeoff Gardiner.

Sătmăreanul a avut un rol esenţial în crearea maşinii „A făcut schiţa câştigătoare, dar nu a putut urmări întreaga dezvoltare a maşinii pe mai departe, fiindcă a stat în România. Vine un punct când vehiculul trebuie dezvoltat în stransă colaborare cu inginerii şi cu strategii de produs, iar în acele etape el nu a fost implicat, însa nu e nicio îndoială că fără contribuţia lui Victor, Kadjar nu ar fi arătat cum arată azi”, a spus Laurens van den Acker, designerul şef al Renault. Designer-ul şef care a dus proiectul la bun sfârşit a fost Bertrand Grisard, care s-a ocupat şi de Captur.

Renault are în gamă un crossover compact, Koleos, construit în Coreea de Sud, însă vânzările acestei maşini au fost mici în Europa (sub 10.000 de unităţi anul trecut). Kadjar este şansa Renault să urce pe podiumul SUV-urilor compacte (după Nissan Qashqai şi Volkswagen Tiguan), obiectivul find ca vânzările să depăşeasă 100.000 de unităţi în 2016.

Kadjar are multe în comun din punct de vedere tehnic cu Qashqai, lucru care îi va permite mărcii franceze să facă economii serioase. Maşina este puţin mai lungă şi mai lată decât Qashqai şi va începe să intre în luna iunie pe pieţele europene.

Numele Kadjar vine de la Kad- (quad, un vehicul cu patru roţi care poate ajunge oriunde, şi -jar care provine de la cuvintele frantuzeşti agile (agil) şi „jaillir” (a tâşni). Renault spune că numele vrea să aduca un aer exotic care să sugereze aventura şi descoperirea de noi orizonturi.

În plus, iniţiala K e gândită să indice robusteţea, iar modelul se poate integra şi ca nume cu celelalte două crossovere din gamă: Koleos şi Captur.

Numele aminteşte de „Kanjara” – nume vehiculat cu ani în urmă pentru SUV-ul Dacia, înainte ca denumirea Duster să fie confirmată.

Renault spune că noul crossover compact va fi poziţionat între Captur şi Koleos şi va fi vândut în Europa din această vara, apoi Africa, ţările din Bazinul Mediteranean şi apoi şi în China.

Renault Kadjar va fi disponibil atât cu tracţiune faţă, cât şi cu tracţiune integrală. Maşina are 4,45 metri lungime, 1,84 metri lăţime şi 1,60 metri înălţime şi va fi produsă în uzina Palencia din Spania, dar şi în Wuhan (China), fiind primul model Renault fabricat acolo, pentru piaţa locală (din 2016). Volumul portbagajului este de 472 litri.

Kadjar este construit pe arhitectura de vehicul CMF dezvoltată de Renault şi Nissan. CMF este „spartă” în trei segmente: CMF-A (pentru maşini mici), CMF-B (maşini compacte) şi CMF-C/D (maşini din gama superioară). Kadjar ţine de ultima platformă, care a fost dezvoltată în ultimii patru ani