O vorba românească zice că, ,,la pomul lăudat să nu mergi cu sacul”. Poate că fiind inspirată din viaţa acestui popor este şi adevărată. Nu trebuie să fim sceptici doar doar datorita unei zicale, dar atunci când realitatea confirmă, ajungi să crezi. Pe strada Botizului din Mun. Satu Mare este un service auto cu nume, “Zeus”. Unii zic că are această denumire datorită celui pe care l-au supranumit Zeus cei al căror trăiri era ,,cu naşu-n suflet”. Nu se ştie exact dacă asta este adevărat, dar adevărat este căci concitadinul nostru I.M., în urmă cu aproximativ 3 luni şi-a trimis pe trailer maşină Peugeot 607, cu motor defect, spre repa­raţie la acest atelier cu nume antic. Despre acest service auto el zice că ar fi auzit prin urbe că acolo sunt oameni serioşi şi meseriaşi. Deoarece I.M nu era în localitate, maşina a fost dusă pe trailer şi pusă la ,,Zeus” în parcare. Ulterior urma ca proprietarul, care în acea vreme nu era în oraş, fiind plecat să-şi caute de sănătate pe alte meleaguri, să treacă pe la ,,Zeus” şi să sta­bilească paşii următori. Întrucât până la sosirea proprietarului a fost adusă şi piesa ,,bolnavă”, respectiv motorul, acesta a fost pus înatelier, iar la sosirea lui I.M urma doar să stabilească costurile şi durata, iar maşina să fie in­trodusă în atelier spre a se începe schimbarea motorului. După vreo 2 săptămâni I.M. a trecut pe la atelier unde mecanicii i-au zis că au fost informaţi despre faptul că motorul trimis pt schimb este defect. Întrucât I.M. şi-a asumat faptul că motorul trimis de el este bun, le-a zis acestora să inceapa treaba deoarece şi aşa a trecut destul timp fără să se facă nimic. Cu această ocazie administratorul lui ,,Zeus” a stabilit că durata aproximativă pentru schimbarea motorului va fi 2 săptămâni, iar manopera 1000 lei. Cu aceea ocazie nu s-a întocmit nici un document spre înştiinţare sau semnătură celui ce a comandat lucrarea. După vreo alte 2 săptămâni I.M. a trecut pe la atelier, maşina era băgată înăuntru, lucrarea a început, unele piese erau deja demontate, dar mecanicul era plecat în concediu. A mai trecut pe acolo după o vreme, de data aceasta administratorul era în concediu, dar mecanicul revenise şi a început să lucreze la maşină, numai că în mod sfidător i-a zis lui I.M. ,,să-şi ducă maşina la dezinfectat”, ceea ce se putea face şi la atelier, contracost, sau dacă au constatat la preluare că trebuie curăţată îl puteau anunţa pe proprietar să facă asta înainte de a începe lucrarea. I.M. simţindu-se ofensat, dinrevoltă, pe un ton răstit a reacţionat verbal aducând acuze că a trecut foarte mult timp şi nu i-au făcut maşină şi că totodată va apela la organele de control şi protecţia consumatorului, după care a plecat. Având probleme de sănătate, I.M. nu a mai trecut un timp pe acolo. Când a revenit să se intereseze cum stă lucrarea, şi-agăsit maşina scoasă din atelier pe o alee de acces, aproape de stradă, cu motorul de rezervă care trebuia montat pus în ha­bitaclu pe bancheta din spate şi roata din faţă stânga pe jantă. I.M relatează că el nu are cu­noştinţă să se fi întocmit documentele legale la introducerea spre reparaţie al autoturismului, pentru că lui nu i s-a prezentat spre ştiinţă sau semnătură nimic. Acestea ar fi, devizul pentru estimarea costurilor reparaţiilor şi a timpului necesar, notă de co­mandă şi factura proforma,care trebuiau întocmite la data introducerii pentru reparat. Documentele trebuiau semnate şi de cel care comanda reparaţia ma­şinii, respectiv I.M., că a luat la cunoştinţă şi este de acord cu durata şi costul aproximativ al lu­crării. În asemenea cazuri con­siderăm că într-un stat de drept ar trebui să se sesizeze organele statului şi să aplice cu celeritate şi imparţial legea. Contactat fiind administratorul de la ,,Zeus”, acesta pe lângă n-spre­zece tertipuri de inducere în derizoriu a esenţei problemei, a spus că societatea îşi rezervă drep­tul de a selecta clienţii. Totodată a spus că I.M ar fi vinovat de situaţie pentru că şi-a exprimat cu cuvinte ,,neortodoxe” nemulţumirea şi a ame­ninţat cu sesizarea organelor de control a statului. Ar fi de înţeles dacă toate acestea se întâmplau în curtea proprie, dar întrucât acolo este o societate comercială care se supune mai multor legi, oare cum înţelege domnul administrator al ,,Zeus” selectarea clienţilor după ce se începe în atelier lucrarea comandată de către aceştia? Prin scoaterea în stradă al autovehiculelor nereparate, fără a fi predate clienţilor? Poate are Comisariatul Judetea pentru Protecţia Consumatorului răs­puns. Dacă clientul la acea dată s-a comportat inadecvat, atunci de ce doar la final se scoate în discuţie asta şi de ce nu s-a reacţionat lamomentul oportun? Pentru că acum se consideră oportun ca să se acopere un fapt, cu un alt fapt, prin efectul ,,mantinelă”, pentru a motiva şi minimaliza starea lucrurilor? În legătură cu devizul pentru estimarea costurilor reparaţiilor şi a timpului necesar precum şi despre nota de comandă şi factura proforma, oare care ar firăs­punsul? Că nu trebuiau întocmite şi aduse la cunoştinţă clientului încă de la început, dar că au fost întocmite încă de când a fost luată comandă lucrării? Sau poate doar trebuiau să existe. Apoi, cine răspunde de autoturismul scos în stradă fără să fie predat clientului? Oare s-au scos încrederea şi profesionalismul din uzul lui ,,Zeus”? Şi când te gândeşti că toate acestea se întâmplă într-un loc cu nume care a rezistat în timp încă din antichitate! Numele zeului Zeus sigur va dăinui în timp. Dar funcţionarea locului va fi la fel şi în alte cazuri, că în acesta a lăsat de dorit? Asta depinde de organe….
Doru Satmari